Friday, February 27, 2009

Those who can't do, teach

Tak lama dulu, aku pernah dengar pepatah ni. tapi aku tak beberapa nak recall kat mana aku dengar dan bila waktu tepatnya aku dengar pepatah ni. Aku tak berapa bersetuju dengan pepatah ni. Pasal apa ye agaknya? Pasal aku salah sorang dari cikgu2 yang wujud kt dunia ni. Cuma aku mengajar budak-budak besar kat universiti.

Mengikut pemahaman aku,
pepatah ni menyatakan bhw orang yang tak blh buat sesuatu benda, dia akan ambik opsyen utk mengajar orang lain. Spt kata2 sinis yang aku dgr dari sesetengah orang, 'alah, psl x dpt kerja lain, psl itulah dia jd cikgu'. Hangin jugak telinga dengar, bikin panas satu badan. Seolah-olah, kerjaya mengajar ni adalah last opsyen utk org2 yg x dpt kerja.

Mengajar adalah satu perbuatan yang suci. Dari kecik, ayah dan ibu kita ajar kita macam2 benda dari bercakap hingga cara nak buang air secara sendiri dan kakak dan abang kita pun pernah ajar kita mcm2 benda, even kita belajar mengaji pun daripada guru agama ajar kita.

Jadi interpretasi aku, orang yang mengajar seseorang bukanlah seseorang yang tak berguna ataupun tak pandai melakukan sesuatu benda. Sebab mereka tahu dan pandailah diorang mengajar org lain.

Bg aku, orang yg tak mahu atau tak tahu nak ajar org lain tu lah org tak guna. Dia takut nak berckp dpn org ramai, takut nak bimbing org lain dan takut nak jd pemimpin kt dpn.

Kalau baca sejarah Malaysia dulu2, cikgu2 lah antara tulang belakang yg menggerakkan gerakan kemerdekaan, cikgu2 dan pensyarah lah yg menyedarkan betapa kalau org melayu nak berubah, pendidikan lah jln paling efektif utk mengubahnya. Habis, takkan org2 ni tak berguna kot?

Mungkin zaman skg org dah x respect cikgu atau pensyarah kot. Sebab tulah timbul pepatah nih.

Aku dulu jd pensyarah bukan psl aku tak dpt kerja lain. Lps grad aku apply kerja jwtn yg sesuai dgn aku kt swasta aku dpt, aku dpt kerja bagus alhamdulillah. Aku ambik exams PTD for the first time aku lepas, alhamdullilah. Tp minat aku lebih pd mengajar sejak dari dulu lagi.

Jd, pasal sbb ni aku pergi interview biasiswa utk sambung Masters dan syaratnya aku kena serve sbgai pensyarah. Alhamdullilah mungkin yang interview aku tu nmpak aku punya azam, aku dapat. Kalau aku smbung kerja kt swasta, insyallah aku dah jd somebody dah kot. Tp nak buat mcmana, minat aku tak ke situ.

In a nutshell, aku rasa org yang mengajar lain blh diibaratkan "lilin yg membakar diri utk menyinari hidup org lain". Ingat senang ke nak mengajar dpn org?Kalau x pandai ckp dan nak explain sesuatu benda waima kau seorang Einstein pun tak berguna jugak. Ingatlah, sekaya-kaya Dato' Tony Fernandez dan Tan Sri Mokhtar al-Bukhary pun, dulu dia belajar dgn insan yang digelar guru dan pensyarah.
the4basketeers

No comments:

Post a Comment