Thursday, April 9, 2009

Sepetang bersama kawan2 dan abe wey driver


Lepas habis waktu kerja, rasa boring pulak..
so, aku ajak member2 aku dan abe wey driver pergi kedai minum yang kitaorang gelarkan "kedai pak mentua".
Diaorang la bagi gelaran tuh pasal anak2 pakcik kedai tuh comel2 lote..teringin nak jadi menantu la..
Dalam borak2 tuh abe wey driver tuh ceriter la pasal kisah kapalterbang.
Macam ni ceritanya..

Pak Pandir ni lurus orangnya dan dia bersama Mak Andeh ni bukak la satu sekolah tadika.
Satu hari ketika cuti persekolahan, dioarang berdua planning la nak bawak budak2 tadika ni pergi rombongan melawat Medan, Indonesia.
Jadi, kena naik kapalterbanglah.

Dalam perjalanan menaiki kapalterbang di atas langit tuh, budak2 tadika ni bising2, lari ke depan, ke belakang, usik itu, usik ini.
Pilot kapalterbang pun marahlah.
Dia panggil Pak Pandir ke kokpit.
Pilot kapalterbang tu cakap, "Pak Pandir kena bagitahu budak2 ni jangan bising. Saya nak bawak kapalterbang pun xleh concentrate".

Pak Pandir pun balik ke tempatnya dan bagitahu Mak Andeh.
Mak Andeh pun cakap, "alah Pak Pandir, buat la macam kita selalu buat kat tadika tuh bila budak2 ni bising2, diamlah la diaorang tuh,"
Pak Pandir jawab,"oh , macam itu ye..Saya paham, saya paham,"

Lima minit kemudian, pilot kapalterbang tu rasa pelik pasal suasana jadi diam. Takde lagi suara budak2 berkejaran dan bermain2.
Dia pun panggil Pak Pandir melalui interkomnya.

Pak Pandir pun datang ke kokpit lantas pilot pun tanya, "Kenapa budak2 tuh dah senyap sunyi, Pak Pandir buat apa ye?"
Pak Pandir pun jawab dengan konfiden.
"Selalunya Kapten, kalau kat tadika saya tuh, kalau budak2 ni bising, saya pun bukak la pintu kelas dan suruh diaorang main kat luar. Senyap la diaorang pasal dapat main kat luar. Jadi, saya bukak la pintu tepi kapalterbang tadi dan diaorang pun keluar la main la kat luar sana tuh"

Serious woo..aku tergelak sampai nak keluar air mata bila dengar ending citer abe wey driver tuh..cilakak betul..
Pengajaran, "jadi lurus tuh bagus, tapi kadang2 perjalanan di jalan yang lurus ada lopak2 dan lubang di tengah jalan. Apalagi, kengkadang you kena elak atau lompat supaya jangan masuk lubang.

No comments:

Post a Comment